Ga naar pagina inhoud

Zo verkoop jij succesvol
AI-oplossingen

Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning behoren op dit moment tot de belangrijkste ‘drivers’ van innovatie. Door je te positioneren als kundig AI-partner bouw je als IT-partner niet alleen aan de toekomst van je klanten, maar leg je ook een stevige basis voor jouw eigen business. Dit moet je weten.

In de populaire Marvel-franchise Thor gebruikt de gelijknamige hoofdpersoon een machtig wapen: Mjölnir. Dit is een mythische hamer waarmee hij de controle krijgt over wind, elektriciteit en kan hij zelfs vliegen. Dankzij Mjölnir weet hij uiteindelijk zijn broer en aartsvijand Loki te verslaan. Toch is Mjölnir slechts bruikbaar door een handjevol goden die waardig genoeg zijn, de rest van de wereld krijgt het wapen niet eens in beweging.

Hoewel het verhaal natuurlijk fictie is, vertoont Mjölnir opvallende overeenkomsten met AI in de echte wereld. Ook AI is een machtig instrument waarmee je de concurrentie voor kunt blijven. Het is een krachtige technologie met de potentie om de wereld te veranderen. Maar net als bij Mjölnir is het belangrijk dat je weet hoe je die potentie benut.

Visualisatie van een groeimarkt

Groeimarkt

Marktpotentieel is er in elk geval volop. De wereldwijde markt voor kunstmatige intelligentie groeit volgens onderzoek de komende jaren naar verwachting met 37,3% tot 1.811,8 miljard dollar in 2030. De toepassingen zijn dan ook legio, van versneld onderzoek naar medicijnen tegen kanker tot zelfrijdende auto’s. Maar ook ‘dichter bij huis’ bij jouw klanten kan AI van onschatbare meerwaarde zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Verbeteren van de klantbeleving bij e-commercebedrijven via bijvoorbeeld chatbots;
  • Analyse van grote hoeveelheden bedrijfsdata voor het nemen van betere beslissingen;
  • Automatiseren van repetitieve processen zoals verwerking van facturen;
  • Slim voorspellen van onderhoudsbeurten aan productie-assets om uitval te voorkomen;
  • Optimaliseren van supply chain processen.

Aandachtspunten

Wil jij meeprofiteren van de kansrijke en groeiende AI-markt? Een slimme zet. Wij zetten een aantal adviezen op een rij die jou op weg helpen naar succes:

1. Verdiep je in de klantwens en definieer het probleem scherp

AI kan oplossingen bieden voor een brede waaier aan problemen en vraagstukken. Dat is ook meteen de valkuil. Zonder een scherp doel en/of probleemstelling is AI als schieten met hagel. Zo is de doelstelling ‘We willen onze klant beter leren kennen, zodat we deze beter kunnen bedienen’ wel erg breed. Beter is bijvoorbeeld ‘We willen onze klanten segmenteren in vier verschillende doelgroepen, zodat we hen passende aanbiedingen kunnen sturen.’

2. Stel doelen niet te ruim en blijf realistisch

Bedenk vervolgens heel gericht hoe AI een oplossing voor het probleem kan vormen. Stel daarbij de doelen niet te ruim. Stuur liever aan op een concreet resultaat binnen de eerste twee maanden van het project. Daarmee overtuig je bovendien gemakkelijker sceptici, en zorg je voor bredere adoptie van de AI-oplossing. Dat is zowel op de korte als de langere termijn erg welkom.

3. Betrek er zoveel mogelijk stakeholders van de klant bij

Het is belangrijk dat een AI-oplossing niet alleen op papier maar ook in de praktijk aan de behoeften voldoet. Daarvoor is het belangrijk dat je vanaf het begin zoveel mogelijk stakeholders erbij betrekt. Dat zijn niet alleen de C-level managers, maar bijvoorbeeld ook key users van verschillende afdelingen. Op die manier zorg je ervoor dat de oplossing dicht bij hun dagelijkse praktijk blijft. Bovendien kun je met een grotere initiële gebruikersgroep sneller nieuwe behoeften signaleren en zo zorgen dat de AI-oplossing ook op langere termijn blijft aansluiten bij de klantwens.

4. Beoordeel de huidige IT-infrastructuur voor ‘AI-readiness’

AI-toepassingen kunnen specifieke eisen stellen aan de onderliggende infrastructuur. Houd bij de beoordeling daarvan rekening met onder andere:

  • De hoeveelheid data die moet worden verwerkt
  • De complexiteit van de AI-modellen
  • De vereisten voor rekenkracht en opslag
  • De beveiligingseisen

Als de infrastructuur niet capabel genoeg is, kan dit leiden tot een aantal problemen, waaronder:

  • Langere verwerkingstijden
  • Onnauwkeurige resultaten
  • Datalekken
  • Beveiligingsrisico’s
  • Extra kosten

Daarom is het noodzakelijk om eventuele bottlenecks en security-hiaten in de infrastructuur van tevoren op te lossen. Dat levert uiteraard weer nieuwe verkoopkansen op. Denk aan de uitrol van bijvoorbeeld nieuwe servers en/of opslagsystemen.

Visualisatie van Artificial Intelligence

Ook de cloud kan hier een belangrijke rol spelen. Zeker de public cloud is een haast onuitputtelijke en bovendien flexibele bron van rekenkracht en opslagcapaciteit. De klant betaalt daarbij nooit meer dan noodzakelijk en bovendien kan de cloud-omgeving naadloos meegroeien met de behoeften.

5. Kies passende AI-oplossingen

Er is een groot aantal verschillende AI-oplossingen beschikbaar, en niet alle oplossingen zijn geschikt voor alle bedrijven. Het kiezen van de juiste oplossing voor de gegeven situatie is daarom cruciaal.

Let bij het kiezen van een AI-oplossing dan ook op de volgende factoren:

  • De behoeften van het bedrijf. Welke taken moeten worden geautomatiseerd? Welke patronen moeten worden herkend? Welke voorspellingen moeten worden gedaan?
  • De huidige infrastructuur van het bedrijf. Is de infrastructuur capabel genoeg om de AI-oplossing te ondersteunen (zie ook punt 3)?
  • Het budget van het bedrijf. Hoeveel is het bedrijf bereid te investeren in een AI-oplossing?

Onderzoek vervolgens de verschillende AI-oplossingen die beschikbaar zijn. Neem contact op met andere bedrijven die AI-oplossingen gebruiken en vraag naar hun ervaringen, of vraag een demo aan.

Data bronnen in Cloud
6. Zorg voor een solide data-basis

Als data niet beschikbaar zijn, kan AI niet worden gebruikt om taken uit te voeren. Als data niet consistent zijn, kan AI onjuiste resultaten opleveren. En als data niet betrouwbaar zijn, kan AI niet worden vertrouwd om belangrijke beslissingen te nemen.

Hier zijn enkele specifieke stappen die je IT-partner kan nemen om een ​​solide datalandschap te creëren:

  • Identificeer de databronnen die nodig zijn voor AI-toepassingen.
  • Zorg dat de databronnen geen onjuiste of onvolledige data bevatten. 
  • Beveilig de databronnen om hacks of ongeoorloofde wijzigingen te voorkomen.
  • Ontwikkel een plan voor het beheren en bewaken van de databronnen.
7. Denk aan aanvullende dienstverlening

Als IT-partner kun je allerlei aanvullende diensten verkopen rondom AI-oplossingen. Denk aan support, trainingen, maar bijvoorbeeld ook aan consultancy op het gebied van AI-strategie, datamanagement of het trainen van AI-modellen. Hoe meer jij weet van het onderwerp, hoe meer je jouw AI-business kunt uitbouwen. Op deze manier haal je de maximale waarde uit de verkoop van AI-oplossingen en bouw je bovendien een langdurige, waardevolle relatie op met je klanten.

8. Werk samen met een capabele IT-distributeur

Wanneer je start met de verkoop van AI-oplossingen kun je tegen allerlei problemen en uitdagingen aanlopen. Van technische zaken tot marketing: het opzetten van een nieuwe business heeft veel voeten inde aarde. Dan is een ervaren IT-distributeur die jou bij alle facetten kan ondersteunen meer dan welkom.

TD SYNNEX biedt een breed scala aan AI-oplossingen van verschillende leveranciers. Dit stelt IT-partners in staat om de oplossing te kiezen die naadloos aansluit op de behoeften van hun klanten.

  • Kennis en expertise: TD SYNNEX heeft een team van experts in AI die jou kunnen helpen bij de selectie, implementatie en ondersteuning van AI-oplossingen.
  • Marketing en verkoopondersteuning: TD SYNNEX kan je helpen met marketing en verkoopondersteuning voor AI-oplossingen. Dit omvat het ontwikkelen van marketingmateriaal, het organiseren van demo’s en ondersteuning bij het verkopen van AI-oplossingen aan hun klanten.
  • Financiering: TD SYNNEX kan je helpen met financieringsdiensten voor AI-oplossingen. Hiermee verlaag je de drempel voor jouw klanten om met AI aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld via leaseconstructies.

Wil jij aan de slag met de verkoop van AI en hierover eens sparren met een van onze experts? Neem gerust vrijblijvend contact met TD SYNNEX, we bekijken graag samen met jou de mogelijkheden!



Meer lezen over AI of andere kansrijke innovatietechnologieën? Lees onze whitepaper over innovatie.

Heb je vragen over innovatie en nieuwe technologieën in de IT?