Ga naar pagina inhoud

Versnel je innovatie met AWS
AI-modellen



In korte tijd Artificial Intelligence (AI) inzetten bij je klant zonder diepgaande kennis van ingewikkelde machine learning-modellen? Dankzij kant-en-klare AI-functionaliteit uit de cloud is dat tegenwoordig heel goed mogelijk. We geven een rondgang langs ‘plug-and-play’ AI-modellen die je zo uit de public cloud bij je klant neerzet.

Waarschijnlijk herinner je jouw eerste rijles nog. De eerste keer achter het stuur van zo’n krachtig en honderden kilo’s wegend voertuig is een machtig gevoel. Al gaandeweg leerde je het apparaat beheersen en je zonder brokken een weg door het verkeer te banen. Wat je nooit leerde? Hoe de auto precies onder de motorkap werkt. De reden is vrij eenvoudig: om efficiënt en veilig van A naar B te komen is dat simpelweg niet nodig.

Met AI werkt het in veel gevallen net zo. Wie zelf algoritmes wil ontwikkelen, moet een stevige basiskennis hebben van AI en programmeren. Net als dat een monteur precies moet weten wat er onder de motorkap gebeurt. Maar voor het gebruik van AI is dat niet per se nodig. Er zijn namelijk genoeg kant-en-klare AI-algoritmen beschikbaar. Bijvoorbeeld bij Amazon Web Services, de bekende public cloud van Amazon.

Dat biedt voordelen. Zo kun je beter focussen op de strategische inzet van AI, omdat je je niet druk hoeft te maken over de complexe technische details die dat mogelijk maken. Bovendien verkort je de implementatietijd van een AI-oplossing, wat zorgt voor een snellere time-to-market. En dankzij gebruiksvriendelijke platforms en services kun je mensen met diverse achtergronden en expertisegebieden gemakkelijker betrekken bij AI-projecten.

Gebruiksklare AI-functies

Dit zijn een aantal voorbeelden van AI-toepassingen die via een API-oproep direct gebruiksklaar zijn:


Amazon Rekognition

Met deze service analyseer je afbeeldingen en video’s voor het herkennen van objecten, gezichten, scènes, activiteiten, teksten en emoties. Zo kun je bijvoorbeeld voor beveiligingsdoeleinden mensen identificeren en verifiëren via gezichtsherkenning. Denk ook aan het organiseren van een productcatalogus via afbeeldingsclassificatie, of het detecteren van ongepaste content.

De dienst is bovendien flexibel aanpasbaar. Je kunt bijvoorbeeld een model bouwen om specifieke machineonderdelen op een lopende band te classificeren of om ongezonde planten te detecteren. Het model traint daarbij zichzelf, dus je hebt geen ervaring met machine learning nodig. Je hoeft alleen maar afbeeldingen aan te leveren van objecten of scènes die je wilt identificeren en de service doet de rest.


Amazon Comprehend

Deze service extraheert de betekenis en het sentiment van tekst uit bijvoorbeeld documenten, e-mails, reviews en posts op sociale media. Hiermee krijgen jouw klanten niet alleen een beter begrip van de beleving van hun merk en hun producten, maar kunnen ze proactief reageren op klantbehoeften en sentimentverschuivingen.

Bovendien kan Amazon Comprehend snel de belangrijkste onderwerpen en entiteiten in een tekst identificeren. Dat is essentieel voor het samenvatten van grote hoeveelheden informatie en het vinden van relevante informatie in grote datasets. Jouw klanten kunnen daarmee weer belangrijke bedrijfsprocessen automatiseren. Denk aan automatische classificatie van documenten op basis van inhoud.

Amazon Forecast

Deze service kan nauwkeurige voorspellingen doen op basis van historische gegevens en relevante variabelen. Denk aan een voorspelling van de vraag naar producten of diensten met demand forecasting, of het inschatten van de optimale voorraadniveaus via inventory planning. Met what-if-analyses evalueer je de impact van promoties.

Met Amazon Forecast simuleer je scenario’s en test je verschillende strategieën. Zo zijn jouw klanten beter in staat om flexibel en snel te reageren op een steeds veranderende markt.

Amazon Personalize

Consumenten vragen tegenwoordig om een persoonlijke benadering. Met Amazon Personalize geef je jouw klanten een instrument in handen waarmee ze dat kunnen realiseren. Deze AI-service maakt klantbenaderingen persoonlijk op basis van klantgedrag, voorkeuren en context. Jouw klanten kunnen hiermee relevante producten of content aanbevelen, en gepersonaliseerde zoekresultaten of navigatie aanbieden. Bijvoorbeeld op basis van eerder gedane aankopen, of opgegeven voorkeuren. Denk ook aan het versturen van gepersonaliseerde e-mails of notificaties.

Amazon Lex

Met deze service bouw je zogeheten ‘conversational interfaces’ op, die natuurlijke taal begrijpen en hierop reageren. En dat zonder dat je diepgravende kennis van NLP (natural language processing) nodig hebt. Amazon Lex is een goede basis voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld chatbots die kunnen helpen bij veelgestelde vragen, het plaatsen van bestellingen, het maken van reserveringen of het verstrekken van algemene informatie.

Op die manier kan je klant een flink deel van het klantcontact automatiseren en zo bijvoorbeeld veelvoorkomende vragen automatisch en efficiënt afhandelen.

Amazon Textract

Deze toepassing extraheert tekst en gegevens uit gescande documenten, formulieren, facturen, bonnen via optical character recognition (OCR). Zo kun je deze gemakkelijk digitaliseren en doorzoekbaar maken. Ook kun je de belangrijkste informatie uit documenten halen via zogeheten ‘key-value pair extraction’. Dit maakt het mogelijk om specifieke gegevensvelden te herkennen, zoals namen, datums en bedragen. Deze informatie kun je vervolgens op een gestructureerde manier vastleggen. Daarnaast kunnen bedrijven met de zogenoemde ‘data validation’-functionaliteit documenten automatisch valideren. Dat helpt bij het waarborgen van de nauwkeurigheid en consistentie van de gegevens.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je met kant-en-klare AI-functionaliteit van AWS jouw dienstverlening en die van je klant verbetert? TD SYNNEX biedt de AI-oplossingen van AWS en stelt IT-partners in staat om de oplossing te kiezen die naadloos aansluit op de behoeften van hun klanten.

  • Kennis en expertise: TD SYNNEX heeft een team van experts in AI die jou kunnen helpen bij de selectie, implementatie en ondersteuning van AI-oplossingen van AWS.
  • Marketing en verkoopondersteuning: TD SYNNEX kan je helpen met marketing en verkoopondersteuning voor AI-oplossingen van AWS. Dit omvat het ontwikkelen van marketingmateriaal, het organiseren van demo’s en ondersteuning bij het verkopen van AI-oplossingen van AWS aan hun klanten.
  • Financiering: TD SYNNEX kan je helpen met financieringsdiensten voor AI-oplossingen. Hiermee verlaag je de drempel voor jouw klanten om met AI aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld via leaseconstructies.

Lees ook het blog rondom het slimmer verkopen van AI en onze whitepaper over innovatie.

Heb je vragen over innovatie en nieuwe technologieën in de IT?