Ga naar pagina inhoud

De metaverse biedt verkoopkansen, zo benut je ze

Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en de veelbelovende metaverse zijn serieuze innovatietechnologieën die kansen bieden aan jou als IT-partner. De diverse mogelijkheden van deze oplossingen zijn alleen vaak nog onbekend bij klanten. Dat vraagt om een gedegen verkoopaanpak. We leggen je graag uit hoe je dit doet.

Stel je eens een plek voor waar de grenzen tussen realiteit en virtualiteit vervagen. Waar je moeiteloos door virtuele landschappen kunt reizen, kunt communiceren met levensechte avatars en samenwerkt met mensen van over de hele wereld.

Welkom in de ‘metaverse’ – een gezamenlijke virtuele ruimte waar AR, VR en andere geavanceerde technologieën samensmelten tot een samenhangend, onderling verbonden ecosysteem. Het klinkt als toekomstmuziek, maar toch biedt dit concept, en de technologieën die daarvoor nodig zijn, nu al kansen voor jou als IT-partner.

Groeikansen

De markt voor virtuele technologie explodeert momenteel. Volgens cijfers van Statista is deze in 2030 zo’n 937 miljard dollar waard. Ter vergelijking: in 2022 was dat nog 65,5 miljard dollar. Die groei is bovendien te verwachten in zowel toepassingen voor de zakelijke als de consumentenmarkt. Dat maakt deze technologie interessant voor een brede groep IT-partners.

Daarnaast spreekt de technologie – soms zelfs letterlijk – sterk tot de verbeelding. Met de verkoop van dergelijke oplossingen straal je als IT-partner een innovatie uit. Je laat zien dat je vooroploopt als het gaat om technologische ontwikkelingen. Dat innovatieve imago kan ook positief uitpakken op de verkoop van andersoortige oplossingen.

Slimmer verkopen

Marktkansen verzilveren zich niet vanzelf. Het is van cruciaal belang dat je deze oplossingen slim en strategisch verkoopt om optimaal te profiteren van de groeikansen. Hier zijn enkele suggesties om dit te bereiken:

1. Ken je klant:

Voordat je virtuele oplossingen aanbiedt, is het essentieel om een grondig inzicht te hebben in de behoeften en doelstellingen van je klant. Stel vragen, luister actief en identificeer specifieke pijnpunten die deze technologieën kunnen oplossen. Maatwerkoplossingen zijn vaak veel overtuigender dan een generieke pitch.

2. Demonstreer de waarde

Potentiële klanten hebben vaak moeite om de volledige potentie van VR/AR/metaverse te begrijpen. Breng tastbare voordelen naar voren, zoals verhoogde productiviteit, betere training, verbeterde klantervaring en hogere betrokkenheid. Gebruik casestudy’s en voorbeelden om de impact van deze technologieën in de echte wereld te illustreren.

Het is dus nuttig om tastbare resultaten te delen van bedrijven die vergelijkbare problemen hebben opgelost door virtuele oplossingen te implementeren. Casestudy’s en succesverhalen van vergelijkbare bedrijven fungeren als krachtige bewijsvoering en kunnen het vertrouwen van je klant versterken. Maar creëer ook werkende demo’s. Virtuele technologie is immers bij uitstek een fenomeen dat je moet ervaren.

3. Focus op sectoren waar de metaverse een verschil maakt

Richt je op industrieën waar deze technologieën reeds bewezen succesvol zijn. Dit maakt het gemakkelijker om potentiële klanten te overtuigen die al bekend zijn met de voordelen van virtuele oplossingen.

Interessante sectoren zijn:

  • Architectuur-, interieur- en bouwsector Zo hebben de architectuur-, interieur- en bouwsector enorm geprofiteerd van AR-toepassingen. Ontwerpers kunnen bijvoorbeeld digitale modellen van bedrijfspanden en woningen projecteren op de echte wereld. Dit heeft geleid tot beter inzicht in ruimtelijke verhoudingen en ontwerpen, wat resulteert in een efficiëntere planning en minder fouten.
  • Gezondheidszorg Ook de gezondheidszorg is een sector waar virtuele oplossingen veel potentieel hebben. Bijvoorbeeld voor chirurgische training, virtuele therapie voor geestelijke gezondheid of pijnbestrijding.
  • Onderwijs In het onderwijs kunnen virtuele oplossingen het leerproces verrijken door studenten een interactieve en meeslepende leerervaring te bieden. Denk aan virtuele reizen of visualisatie van complexe wetenschappelijke concepten.
  • IndustrieMet AR-technologie kunnen monteurs ter plaatse realtime ondersteuning krijgen. Door een AR-bril te dragen, kunnen ze bijvoorbeeld relevante instructies en technische gegevens ontvangen tijdens het installeren en uitvoeren van complexe reparaties.
4. Zet in op de samenwerkingservaring

Veel van je klanten werken waarschijnlijk hybride. Dat biedt verkoopkansen rondom metaverse-oplossingen. In een metaverse-omgeving kunnen medewerkers van verschillende geografische locaties virtueel samenkomen, en zo het gevoel krijgen alsof ze op dezelfde locatie werken. Dit bevordert een gevoel van verbondenheid en teamwork.

Het bouwen van een naadloze en collaboratieve metaverse-ervaring kan daarnaast heel waardevol zijn voor het behouden en aantrekken van talent. Ook stimuleert deze manier van werken de innovatie bij je klanten.

5. Vergeet mogelijkheden van e-commerce niet

Bovendien biedt de metaverse ongeëvenaarde mogelijkheden voor klantbetrokkenheid en interactie. Bedrijven kunnen meeslepende ervaringen creëren om producten en diensten te presenteren, waardoor klanten ze virtueel kunnen verkennen en ermee kunnen communiceren. Deze betrokkenheid gaat verder dan wat traditionele websites of marketingcampagnes kunnen bieden en zorgt voor een meer gepersonaliseerde, relevante en gedenkwaardige ervaring voor klanten.

6. Toon ROI en besparingen

Bedrijven willen weten of investeringen in virtuele technologieën de moeite waard zijn. Help hen bij het berekenen van de Return on Investment (ROI) en toon aan hoe deze technologieën op de lange termijn kosten kunnen besparen. Daarnaast is het van belang om de reductie van operationele kosten mee te nemen in de berekeningen. Denk aan besparingen door het inzetten van VR-technologie bij training of onderhoud. Het gebruik van VR-, AR- en metaverse-technologie kan bovendien leiden tot een optimalisatie van interne processen en een snellere ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Wanneer je deze factoren in kaart brengt, krijgen klanten een duidelijk beeld van de potentiële winstgevendheid en de impact van deze baanbrekende technologieën op hun algehele bedrijfsprestaties.

7. Benadruk schaalbaarheid en toekomstbestendigheid

Investeringen in virtuele oplossingen moeten op de lange termijn waarde blijven bieden. Wees daarom transparant over de schaalbaarheid van de voorgestelde oplossingen en hun vermogen om mee te groeien met de behoeften van het bedrijf. Wijs daarnaast op de toekomstbestendigheid van de technologie zelf. De VR-industrie staat natuurlijk niet stil, en het is van cruciaal belang dat de voorgestelde investeringen ook in de komende jaren van waarde zijn. Zorg er dus voor dat de gekozen oplossingen flexibel genoeg zijn om nieuwe technologische doorbraken te integreren en naadloos samen te werken met opkomende platforms.

8. Zet in op veiligheid en privacy

Benadruk de beveiligings- en privacyaspecten van virtuele oplossingen. Bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens en gebruikers veilig zijn in deze virtuele omgevingen.

Denk daarbij ook aan de bestaande infrastructuur. Het gebruik van virtuele omgevingen vraagt net als bij andere digitale oplossingen om een goede cyberhygiëne. Voorbeelden daarvan zijn multifactor-authenticatie (MFA) en continue monitoring van het netwerk op verdachte activiteiten. Bovendien moeten bedrijven een duidelijk en transparant privacybeleid opstellen, waarin uitgelegd wordt hoe persoonlijke gegevens worden verzameld, gebruikt en bewaard binnen virtuele omgevingen. Eventuele hiaten in de security bieden jou als IT-partner uiteraard weer nieuwe businesskansen.

9. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Virtuele technologie ontwikkelt zich razendsnel. Daarmee groeit niet alleen de techniek zelf, maar ook de toepassingsmogelijkheden. Het is dan ook belangrijk om bij te blijven met alle ontwikkelingen in dit segment. Want wanneer je beter weet wat er speelt en wat er mogelijk is, dan kun je ook beter aansluiten op huidige en toekomstige klantbehoeften.

10. Werk samen met een capabele IT-distributeur

Wanneer je start met de verkoop van virtuele oplossingen kun je tegen allerlei problemen en uitdagingen aanlopen. Van technische zaken tot marketing: het opzetten van een nieuwe business heeft veel voeten in de aarde. Dan is een ervaren IT-distributeur die jou bij alle facetten kan ondersteunen meer dan welkom.

TD SYNNEX biedt een breed scala aan low-code-oplossingen van verschillende leveranciers. Dit stelt IT-partners in staat om de oplossing te kiezen die naadloos aansluit op de behoeften van hun klanten.

  • Kennis en expertise: TD SYNNEX heeft een team van experts in low-code die jou kunnen helpen bij de selectie, implementatie en ondersteuning van low-code-oplossingen.
  • Marketing en verkoopondersteuning: TD SYNNEX kan je helpen met marketing en verkoopondersteuning voor low-code-oplossingen. Dit omvat het ontwikkelen van marketingmateriaal, het organiseren van demo’s en ondersteuning bij het verkopen van low-code-oplossingen.
  • Financiering: TD SYNNEX kan je helpen met financieringsdiensten voor low-codeoplossingen. Hiermee verlaag je de drempel voor jouw klanten om met low-code aan de slag te gaan.

Meer weten?

Wil jij aan de slag met de verkoop van virtuele technologieën en hierover eens sparren met een van onze experts? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via Contact – TD SYNNEX Netherlands B.V. We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden!

Meer lezen over virtuele technologie of andere kansrijke innovatietechnologieën? Lees onze whitepaper over innovatie.

Heb je vragen over innovatie en nieuwe technologieën in de IT?